تاثير مجرد ماندن بر سلامتي جسمي و روحي

 

در اين عنوان دو پرسشي که به کرات به برنامه درگوشي ها ارسال شده بود مي پردازد. دوستان پرسيده بودند که لزوم ازدواج چيست و اينکه آيا مجرد ماندن ميتواند برروي سلامتي جسمي و روحي تاثير منفي بگذارد يا خير. دوستان بسياري هم در مورد انزال زودرس، دلايل آن و نحوه مداواي اين حالت پرسيده بودند.

در حالت کلي، انسان موجودي اجتماعي است و نميتواند بدور از همنوعان خود زندگي با دوام وبا کيفيتي را دنبال کند. او به شبکه اجتماعي نياز دارد. اين شبکه مي تواند خانواده، اقوام و دوستان و جامعه اي باشد که او در آن زندگي مي کند. ازدواج و خانواده بخش اوليه و کوچکي ازاين شبکه اجتماعي است که موجبات توليد نسل و بقاي انسان را فراهم مي کند.

پژوهش ها نشان داده اند که افرادي که از اين شبکه ها برخوردار نيستند دچار احساس تنهايي مي شوند که موجب ضيعف شدن سيستم ايمني بدنشان ميگردد. تعداد دفعاتي که افراد متاهل به خدمات درماني نياز پيدا مي کنند بسيار کمتر از تعداد دفعاتي است که افراد مجرد و يا طلاق گرفته به اين سرويس ها نيازپيدا ميکنند. بنابراين ازدواج به عنوان کوچکترين خانه از اين شبکه اجتماعي مي تواند در حفظ و بقاي سلامتي روحي ، جسمي و رواني افراد تاثير بسزايي داشته باشد.

زودانزالي به حالتي گفته مي شود که فرد نتواند زمان به انزال رسيدنش را کنترل کند و يا اينکه به حدي زود به انزال برسد که شريک جنسي اش از ارتباط جنسي لذت کافي نبرد. البته بايد انتظارات واقع گرايانه باشند.

بطور کلي چند مسئله ميتواند باعث بروز زودانزالي در آقايان بشود:

اگر فرد در زمان نوجواني الگوي درستي براي خودارضايي نداشته باشد ممکن است به زودانزالي عادت کند و به مرور اين عادت تا سنين بالاتر هم با فرد بماند. مثلا اگر نوجواني خودارضايي ميکند و دلهره دارد که کسي در حين اين کار او را ببيند، سعي ميکند زمان انزالش را تسريع کند و کم کم مغز ياد ميگيرد که به محض تحريک شدن آلت تناسلي فرد بايد به انزال برسد بنابراين حتي زماني که فرد تنها است و يا با شريک جنسي اش نزديکي دارد ممکن است زودتر از زماني که مي خواهد، به انزال برسد.

کساني که براي بارهاي اول رابطه جنسي را تجربه مي کنند ممکن است کنترل خوبي روي زمان انزالشان نداشته باشند. دليل اين مسئله آن است که محيط واژن خانمها احساس جديدي را در فرد ايجاد مي کند که موجب تحريک شديد فرد ميشود.در اين حالت معمولا افراد به مرور زمان و با شناسايي احساساتي که در حين نزديکي دارند مي توانند کنترل را بدست بياورند.

الگوي ناصحيحي که از ابتداي رابطه جنسي بين دونفر شکل ميگيرد. اين الگو ميتواند براثر فشار اطرافيان، ترس از ديده شدن و غيره در اوايل رابطه بوجود آمده باشد.

استرس و فشار روحي مي تواند باعث انزال زودرس شود.

بهم خوردن تعادل هورمونهاي مغزي از جمله پرولاکتين، دوپامين و سروتونين بطور طبيعي و يا بر اثر استفاده از برخي داروها مي تواند باعث انزال زودرس شود. اين قضيه با مراجعه به پزشک و انجام يک سري آزمايشات هورموني ميتواند تاييد بشود و در صورت لزوم درمان شود.

چنانچه انزال زودرس به دليل عدم تعادل هورموني باشد وبه اين مسئله رسيدگي نشود شخص دچار انزال زودرس مزمن ميشود که احتياج به درمانهاي دارويي و روان-درماني دراز مدت خواهد داشت.

دو روش بسيار موثر در درمان انزال زودرس روش تحريک و توقف و کارکردن بر روي عضله هاي کف لگن هستند. اين دو روش طوري موثر است که بيشتر شبيه معجزه مي ماند! نتيجه اين تمرين ها پس از شش ماه چنانچه بطور مرتب انجام شوند بروز مي کنند.

روش تحريک و توقف:

فرد به حالتي شبيه خود ارضايي با دست خودش را تحريک ميکند يا از شريک جنسي اش مي خواهد که اين کار را برايش انجام دهد و درست پيش از رسيدن به انزال توقف ميکند، اين کاررا براي سه بار انجام مي دهد و براي بار چهارم مي تواند به انزال برسد. ( بهتر است از ژلهاي لغزنده کننده در حين اين تمرين استفاده کنيد ).

تمرين ماهيچه هاي کف لگن:

اين تمرين روي ماهيچه هايي کار مي کند که مسئول نعوظ و انزال در مردان هستند. براي پيدا کردن آن ها در حين ادرار کردن، ادرار خود را نگاه داريد و سپس رها کنيد . بعد از شناسايي اين ماهيچه ها در حالت عادي ( در حين ديدن تلويزيون ، کار و غيره ) مي توانيد مرتبا آنها را منقبض کرده براي چند ثانيه نگاه داريد و سپس رها کنيد. به مرور تعداد اين تمرين ها را بالا ببريد.

 


سارا ناصر زاده  پژوهشگر ، روان درمانگر جنسي و مشاور زوجها


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *