شما اینجا هستید: خانه » مقاله سلامت » تغذیه » هنگام بارداری چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

هنگام بارداری چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

 

پنیر های نرم

دوست دارید روی ماکارونی خود پنیر پارمسان استفاده کنید – اما مواظب باشید مقدراش خیلی زیاد نباشد. پنیر های نرمی که با شیر غیر پاستوریزه ساخته میشوند ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشند، که برای شما و کودکتان ضرر دارد و حتی میتواند جانتان را تهدید کند. بهتر است از خوردن پنیرهایی که برچسب پاستوریزه ندارند اجتناب کنید. هرجا پنیر جلویتان گذاشتن ابتدا درباره پاستوریزه بودن پنیر سوال کنید و تا مطمئن نشدید استفاده نکنید.

گوشت نیمه پخته

حالا که باردارید زمان آن رسیده که همه غذاهای گوشتی را کاملا پخته استفاده کنید حتی وقتی به رستوران میروید هم باید در سفارش خود تاکید کنید که گوشت را کاملا بپزند. گوشت نیمه پخته و خام ممکن است حاوی توکسوپلاسما و انواع دیگر باکتری باشد. وقتی بیرون غذا میخورید علاوه بر پخته بودن گوشت مطمئن شوید که غذا کاملا گرم است. در خانه باید درجه حرارت گوشتها به ۱۴۵ درجه برسد. ۱۶۰ درجه برای گوشتهایی مانند همبرگر و ۱۶۵ درجه برای گوشتهایی مانند سینه ی مرغ توصیه میشود.

آب میوه تازه

آب میوه های تازه آبمیوه فروشی ها ممکن است پاستوریزه نباشد و حاوی مقداری باکتری باشد. باکتری هایی نظیر سالمونلا و E. کولی. برخی مغازه ها نیز آبمیوه و شربت هایی را کنار یخچال خود بفروش میرسانند که باید از این موارد نیز پرهیز کنید. خانمهای باردار باید به دنبال آب میوه های پاستوریزه باشند. آب میوه هایی که در بسته های امن و تمیز نگه داری میشوند.

خمیر خام شیرینی

وقتی شیرینی درست میکنید، شاید دلتان هوس کند که یک تکه از خمیر خام شیرنی را بخورید. اما اگر خمیری که درست کردید حاوی تخم مرغ خام نیز باشد، حتی مزه چشه هم خطرناک است. تخمین زده میشود از هر ۲۰۰۰۰ تخم مرغ یکی آلوده به باکتری سالمونلا باشد. برای احتیاط و محافظت از سلامتی خود و کودکتان بهتر است مقاومت کنید و این کار را نکنید.

بعضی سس های سالاد خانگی

تخم مرغ در بسیاری از سس های خانگی استفاده میشود. همانطور که گفته شد تخم مرغ خام ممکن است حاوی باکتری باشد و باید از آن مخصوصا در این دوره پرهیز کرد. سعی کنید سسی که استفاده میکنید از مواد پاستوریزه تهیه شده باشد.

تیرامیسو خانگی

بسیاری از دسرهای خانگی حاوی سفیده تخم مرغ هستند و تیرامیسو نیز جزو این گروه است. اگر نمیخواهید تیرامیسویی که بیرون میفروشند را استفاده کنید و دوست دارید خودتان تهیه کنید میتوانید از تخم مرغ های پاستوریزه که خام آنها سالم است استفاده کنید. تنها از برچسب پاستوریزه روی بسته ی تخم مرغ مطمئن شوید.

ماهی های دارای جیوه

ماهی برای خودتان و کودکنتان مفید است، اما ماهی که انتخاب میکنید باید هوشمندانه باشد. اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی و کوسه حاوی مقدار زیادی جیوه هستند. این فلز برای کودکتان بسیار مضر است. میتوانید با خیال راحت در هفته ۳۴۰ گرم غذای دریایی استفاده کنید. پس ماهی انتخاب کنید که حاوی جیوه ی پایینی باشد. گربه ماهی، ماهی آزاد، ماهی تن انتخاب های مناسبی هستند. در دوران بارداری قبل از استفاده از روغن ماهی و یا هر مکمل دیگری با پزشک خود مشورت کنید.

سوسیس و کالباس

برخلاف بسیاری از میکروب های غذایی، لیستریا میتواند در دمای یخچال نیز رشد کند. به همین دلیل باید از غذاهای فاسد شدنی مانند، گوشتهای آماده و فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس خودداری کنید.

میوه و سبزیجات نشسته

بارداری زمانی است که باید میوه و سبزیجات زیاد بخورید. فقط باید ابتدا آنها را زیر آب بگیرید ( آبی که روان باشد و ساکن نباشد ). انگلی به نام توکسوپلاسما وجود دارد که در میوه ها و سبزیجات زندگی میکند. و باعث بیماری میشود که به آن توکسوپلاسموز میگویند، که میتواند برای کودکتان بسیار خطرناک باشد. از صابون برای شستن این محصولا استفاده نکنید، به جای آن سطح میوه و سبزیجات را با برس مخصوص مالش دهید. نقاط کبود را ببرید چون ممکن است حامل باکتری باشند.

جوانه های خام

هیچ جوانه ی خامی را نخورید، از جمله یونجه، شبدر و تربچه. باکتری ها قبل از اینکه دانه جوانه بزند میتوانند به آن نفوذ کنند. و شستن این جرم ها تقریبا غیر ممکن است. در اغذیه فروشی ها حتما چک کنید که غذا حاوی جوانه های خام نباشد. در خانه نیز این جوانه ها را خوب بپزید تا تمام باکتری ها کشته شوند.

ماهی دودی

مانند دیگر غذاهای آماده ماهی دودی نیز نسبت به لیستریا آسیب پذیر است. پس سعی کنید از این نوع غذاها نیز دوری کنید و اگر خواستید استفاده کنید حتما آن را بپزید و حرارت دهید تا باکتری ها کشته شوند.

ماهی که از آب های محلی صید شده

به جز مواردی که میدانید آب های محلی اطرافتام پاک است، از خوردن ماهی که خودتان صید کردید اجتناب کنید. برخی برکه ها و رودخانه ها آلوده به مواد شیمیایی صنعتی هستند و ممکن است ماهی ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته باشند. اگر به ماهی گیری میروید ابتدا توسط سازمان محیط زیست آن منطقه از سلامت آب ها اطمینان حاصل کنید.

شیر غیرپاستوریزه

آیا تا به حال به مزرعه یا دامداری رفته اید؟ شاید در چنین شرایطی هوس کنید شیر تازه ی گاو میل کنید. اما کمی صبر کنید، شیر تازه ی گاو هنوز مرحله ی پاستوریزه شدن را نگذرانده و ممکن است حاوی لیستریا باشد. به همین دلیل برای مادر و فرزندش خطرناک است. تنها در صورتی از لبنیاتی های سنتی شیر و پنیر و انواع محصولات لبنی را خریداری کنید که مطمئن باشید پاستوریزه شده است.

کافئین

مدارک خوبی وجود دارد که نشان میدهد میزان متعادل کافئین برای دوران بارداری خطری ندارد. اما بر سر اینکه میزان بالا کافئین میتواند باعث سقط جنین شود یا خیر هنوز محققان به نتیجه ی نهایی نرسیده اند. متخصصان توصیه میکنند خانم هایی که باردار هستند و یا آماده ی بارداری میشوند باید کافئین دریافتی خود در طول روز را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنند. به خاطر داشته باشید کافئین در چای، نوشابه، شکلات و بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد.

الکل

همه میدانیم نوشیدن الکل در دوران بارداری باعث تولد زودهنگام کودک و مشکلاتی جدی برای او میشود. بعضی مقدار زیاد را ممنوع اعلام کرده اند اما باید بدانید ذره ای از این نوشیدنی مضر میتواند عواقبی خطرناک برای کودک داشته باشد. این دوره فرصتی مناسب برای ترک عادات بد و جایگزین کردت عادات خوب است.

ظروف یکبار مصرف

اگر میخواهید غذایی بخورید و یا با خود به از بیرون به خانه بیاورید از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنید. وقتی غذا را در این ظروف قرار میدهید پس از مدتی ( حدود ۲ ساعت ) باکتری ها دو چندان میشوند. اگر میخواهید از این ظروف استفاده کنید بهتر است خیلی زود غذا را از آن خارج کنید.

 

 

 


 ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

 گردآوری شده توسط : مدفایلز

 منابع :

News release, The American College of Obstetricians and Gynecologists.
CDC: “Preventing Health Risks Associated with Drinking Unpasteurized or Untreated Juice,” “Listeriosis.
” Colorado State University Extension: “Food Safety During Pregnancy.” Environmental Protection Agency: “What You Need to Know About Mercury in Fish and Shellfish.
” FDA: “Safe Eats — Dairy & Eggs,” “Safe Eats — Eating Out and Bringing In,” “Safe Eats — Fruits, Veggies & Juices,” “Safe Eats — Meat, Poultry & Seafood,” “Safe Eats — Ready-to-Eat-Foods,” “While You’re Pregnant — Listeria,” “While You’re Pregnant — Toxoplasma,” “While You’re Pregnant — Methylmercury.
” FoodSafety.gov: “Milk, Cheese, and Dairy Products.
” Greenberg, J. Reviews in Obstetrics & Gynecology, fall 2008.
March of Dimes: “Food-borne Risks in Pregnancy,” “Caffeine in Pregnancy,” “Drinking Alcohol During Pregnancy.
” MedlinePlus: “Fish Oil.
” News release, U.S. Department of Agriculture Food Safety & Inspection Service.
USDA: “USDA Revises Recommended Cooking Temperature for All Whole Cuts of Meat, Including Pork, to 145 ºFF.”

کارشناس پرستاری و علاقه مند به دنیای وب و کامپیوتر

http://medfiles.ir/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *